شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آنگونه که انتظار می‌رفت احتمال تعویق برگزاری کنفرانس ژنو2 برای بررسی بحران سوریه بیش از پیش قوت گرفت و همزمان، رسانه‌های خبری از برنامه‌ریزی آمریکا برای استقرار سیستم‌های دفاع موشکی در اردن خبر دادند.

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، منابع دیپلماتیک تأکید کردند که برگزاری کنفرانس ژنو2 درباره بحران جاری در سوریه به اواخر‌ ماه ژوئن جاری یا اوایل جولای آینده موکول شده است.این خبر درحالی منتشر می‌شود که قرار است 3 روز دیگر نمایندگانی از سازمان ملل، روسیه و آمریکا در نشستی مقدماتی برای برگزاری کنفرانس ژنو2، در شهر ژنو در سوئیس دیدار کنند.

هرچند هنوز هیچ مقام رسمی‌ای از طرف‌های برگزار‌کننده این کنفرانس موضوع تعویق کنفرانس را رسما اعلام نکرده است، اما طی روزهای گذشته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از پاریس اعلام کرده بود که روند برگزاری کنفرانس با کندی بسیار زیادی در حال انجام است. تاکنون علت بالاگرفتن زمزمه‌ها درباره تعویق این کنفرانس هم اعلام نشده اما بیش از همه‌‌چیز، علت این امر به گروه‌های مخالف سوری پیوندخورده که 2روز پیش و پس از 8روز رایزنی ناموفق در استانبول نتوانستند رئیسی برای خود و نمایندگانی برای شرکت در این کنفرانس انتخاب کنند و ضمن اعلام مخالفت با شرکت در این کنفرانس، علت آن را به اوضاع شهر القصیر ربط دادند.

ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته با ورود به شهر استراتژیک القصیر توانست کنترل بیش از 90درصد این شهر را به‌دست گیرد. مخالفان پیش از این هم گفته بودند که در کنفرانس‌های گذشته شرکت نمی‌کنند اما اندکی بعد موضع خود را تغییر دادند. از سوی دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که آمریکایی‌ها درحال برنامه‌ریزی برای استقرار آتشبارهای دفاع موشکی و جت‌های اف16 در اردن در چارچوب یک رزمایش آتی نظامی هستند. به‌نوشته این روزنامه، برنامه‌ریزی پنتاگون تحت عنوان حمایت از اردن دربرابر گسترش یافتن بحران و خشونت‌ها در مناطق مرزی سوریه صورت می‌گیرد.

هرچند هنوز معلوم نیست آمریکایی‌ها پس از پایان رزمایش شیر آماده برای حمله، این موشک‌ها را بازخواهندگرداند یا خیر، اما این اقدام می‌تواند در سیاق محاصره کردن سوریه به‌عنوان آخرین حوزه نفوذ روسیه در غرب خاورمیانه با موشک‌های پاتریوت و سامانه‌های موشکی تلقی شود. پیش از این، آمریکایی‌ها و 2 کشور غربی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در خاک ترکیه هم مستقر کرده بودند. یک هفته پیش اردن اعلام کرده بود که به‌علت چالش‌های امنیتی و اوضاع ناامن سوریه ناچار از استقرار سامانه‌های دفاعی در مرزهای خود است. ناظران سیاسی استقرار این موشک‌ها در ترکیه و احتمالا در اردن را امتداد و مکمل سپر دفاع موشکی آمریکا تلقی می‌کنند.

پیامدهای جنگ سوریه در لبنان

در لبنان که همچنان ترکش‌های جنگ سوریه به آن می‌رسد، پارلمان بعد از ساعت‌ها مذاکره و جلسه، مدت نمایندگی اعضای خود را 17‌ماه تمدید کرد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در یکی از ناآرام‌ترین روزهای لبنان، دیروز 16موشک و خمپاره از مناطق مرزی سوریه به خاک لبنان اصابت کرد اما خسارات جانی درپی نداشت. در همین حال، ارتش لبنان 4سوری را برای انجام بازجویی بازداشت کرد. پارلمان لبنان هم در مدتی کمتر از 3دقیقه، مدت نمایندگی اعضای خود را برای 17‌ماه دیگر تمدید کرد. در این جلسه که 97نماینده از 128نماینده حضور داشتند، همگی به نفع این تمدید رأی دادند و نمایندگان جریان ملی آزاد به ریاست میشل عون این جلسه را تحریم کردند. علت این تمدید، شرایط استثنایی کشور و ناآرامی‌ها در شهر شمالی طرابلس اعلام شده است.

کد خبر 216979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز